Ombudsman vindt dat schuldhulpverlening tekortschiet

De schuldhulpverlening schiet tekort. Wie de overheid om hulp vraagt bij het aanpakken van schulden, ondervindt tal van drempels.

Dat stelt de Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, in een rapport. “De overheid denkt dat mensen er wel uitkomen, maar dat is een illusie”, aldus Van Zutphen.

De instanties zouden uitgaan van een standaard. “Voldoe je daar niet aan, dan val je buiten de boot”, zegt de ombudsman. “Het mag nooit de bedoeling zijn dat de burger wordt buitengesloten, omdat hij niet in de standaardmal van schuldhulpverdeling past.”

Van Zutphen stelde al eerder dat de overheid te weinig rekening houdt met mensen die onvoldoende zelfredzaam zijn en mede daardoor schulden opbouwen.

Toegang

Zo krijgen ondernemers en mensen met een eigen woning vaak geen toegang tot schuldhulpverlening, maar er wordt ook geen passend alternatief aangeboden. Ook de procedures zouden te lang duren en niet goed worden afgehandeld.

Gemeenten hebben echter een zorgplicht op dit gebied, daarom roept de ombudsman staatssecretaris Jetta Klijnsma (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) op om in gesprek te gaan met de gemeenten om de knelpunten aan te pakken.

Klijnsma

”Gemeenten kunnen en moeten maatwerk leveren en schuldhulpverlening moet laagdrempelig zijn. Daarom geeft het kabinet jaarlijks reeds 100 miljoen euro extra aan gemeenten voor armoedebestrijding en schuldhulpverlening”, reageerde Klijnsma.

De klachten neemt ze ”zeer serieus”. Het rapport is voor haar ”een belangrijke aanvulling” op een beoordeling van gemeentelijke schuldhulpverlening die binnenkort naar de Kamer gaat. Op basis van dat stuk gaat ze ”met gemeenten en andere betrokkenen aan de slag met verbeteringen.” De bevindingen van de ombudsman gaan ook een rol spelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *